Een plan, voor jezelf als ondernemer en voor je onderneming

“Ga jij gewoon verder met waar je mee bezig bent of wil je in de komende periode een stap met jezelf als ondernemer en je onderneming maken?” Dat is de centrale vraag die je jezelf af en toe als ondernemer kunt stellen. Het is de vraag die maakt dat je stil staat bij waar je mee bezig bent en de richting die je uit aan het gaan bent. De vraag die stil staat bij of dat allemaal nog klopt en of dat is wat je wilt.

Als ondernemer wordt je gegrepen door de waan van de dag. Klanten willen van alles. Er zijn ontwikkelingen in de markt. Je vakgebied ontwikkelt zich. Je gaat daarin mee en je speelt daarop in. Meegaan met de ontwikkelingen en inspelen op de markt hebben echter een nadeel in zich ten aanzien van je onderneming. Je drijft op dat moment je onderneming niet meer vanuit jezelf als centrale punt maar vanuit de omgeving die op je afkomt en waar je je in bevindt. Dat kan je tot een punt leiden waarbij de onderneming een dusdanig eigen leven is gaan leiden dat dat misschien niet meer overeenkomt met jouw visie.

Meegaan met de ontwikkelingen en inspelen op de markt is een reactieve beweging. Het is niet een voortrekkersrol. Het is niet het unieke ondernemersidee waaraan een onderneming zijn bestaansrecht ontleent. Stel jezelf nou eens voor dat je een “elevator pitch” zou mogen houden over je onderneming om investeerders aan te trekken. Wat maakt jouw onderneming dan uniek? Wat geeft jouw onderneming bestaansrecht? Waarom zou iemand in jouw onderneming investeren? Als dat alleen is omdat je de markt en de ontwikkelingen goed kunt volgen, dan zal dat niet zo snel gebeuren. Een onderneming vraagt dus om zijn eigen unieke identiteit. Om zijn bestaansrecht.

Dus de vraag is: Wat is het bestaansrecht van mijn onderneming vandaag? In de gewijzigde markt en gegeven de ontwikkelingen die plaatsvinden? En waar wil je dan met je onderneming naar toe? En natuurlijk: Wat vraagt dat van jou als ondernemer? De antwoorden op die vragen brengen je terug bij de eerste vraag van dit artikel: “Ga jij gewoon verder met waar je mee bezig bent of wil je in de komende periode een stap met jezelf als ondernemer en je onderneming maken?” Als je besluit om een stap als ondernemer, een stap met je onderneming of beiden te maken, dan vraagt dat om een plan. Een plan met een heldere doelstelling. Een doel of doelen die concreet zijn. Meetbaar zijn en die een tijdspad kennen. Daarmee geef je commitment af aan de toekomst van jezelf en de toekomst van je onderneming.